zondag 10 augustus 2014

Vakantietijd... in mijn geval betekende het niet fietsen.


Het was weer even rustig maar ik ben er weer

Ondertussen genoten van een vakantie, in Turkije deze keer. Weinig gefietst dus.
Eenmaal thuis gekomen had ik nog wel tijd voor ik moest gaan werken en kwam ik eindelijk toe aan enkele klusjes.
Het veranderen van mijn zitpositie in de WAW was er één van.
Ik kwam er achter dat ik wederom met de ketting mijn stoeltje onder mijn kont aan het doorzagen was.

Na bestudering kan ik concluderen dat de tussenwieltjes bij kracht zetten iets meegeven en zodoende de onderzijde net raken.

De achterzijde van de stoel stond op 2 schuimpjes en zorgde er ook voor dat ik voor mijn gevoel te recht op zat.
Na een poosje prutsen naar voor of naar achter had ik de oplossing gevonden.
Van achter de schuimpjes weg en de voorzijde ophogen.
De betere zitpositie was gevonden
Na een paar rondjes door de straat was ik dik tevreden.

Ook heb ik al een poos zitten wikken en wegen om een U-beugel te monteren op de achterkant zodat de fiets gemakkelijker te manoeuvreren is.
Nu duwde ik altijd op de neus om het achterwiel in de lucht te krijgen maar een beugel aan de achterzijde leek me erg handig.
Uiteindelijk voor een vrij bescheiden beugel gekozen.. okee ik kan hem maar met een paar vingers tillen maar hij is een stuk kleiner als bijvoorbeeld bij de Quest gebruikt word.
Ik was blijkbaar niet te enigste.
’s Avonds lees ik een rijmpje van Paul van Roekel  die ook net een beugel gemonteerd had J
Helaas kan ik niet rijmen en dichten zonder mijn broek op te lichten dus dat laat ik even aan een ander.


 Een ander klusje betrof het in kleur zetten van de onderzijde.
Er zat aan de onderzijde nog steeds een ongespoten reparatie van een afgerukt wiel welke ik nu eindelijk in kleur gezet heb.. (ik had de spuitbus nog maar 2 maanden staan)
Toen dit klaar was kreeg ik een ingeving/ helder moment of hoe je het ook wilt noemen.
Ik ergerde me groen en geel aan de grijs gespoten binnenzijde van mijn fiets.
En ik niet alleen, al vaker viel het me op dat als mijn fiets bekeken werd er een afkeurende blik in mijn fiets viel… tja.. het zag er ook niet uit.

Ik was eerst van plan dit eraf te halen echter kans op schade aan de fiets.
Nu was ik eigenlijk van plan hem vol te plakken met vilt wat wel mooi is.
Maar met de blauwe spuitbus nog in mijn handen kwam het volgende plan…”BLAUW”.
Uiteraard was ik net klaar met het stoeltje te monteren…zucht..
Alle troep eruit en afplakken maar.
Eenmaal gespoten zag het er toch veel beter uit al heb ik de wielkasten niet gedaan daar ik geen zin had alle bedrading en kabels weg te halen.
Maar de cabine is mooi in kleur nu….en de muffe lucht in mijn fiets is ook verdwenen…
Een verse verflucht kreeg ik er voor terug.


Eén ding waar ik geen rekening mee gehouden had volgde later na de droogtijd.
Een aantal kabels had ik bewust mee gespoten zodat ze minder zouden opvallen maar de verf droogde hier niet op.
Gloeiende gloeiende…zucht er bleef niets anders over als de kabels en plaatsen met kit schoon te schrobben met een beetje wasbenzine.
Uiteindelijk had ik het voor elkaar en heb ik de fiets lekker laten uitdampen in een Zeeuws warm zonnetje.

Twee dagen later was het zover en mocht ik weer gaan werken.
’s Morgensvroeg stapte ik in mijn fiets en waar eerst de zitpositie goed leek reed ik nu de straat uit en wist ik het al.. te ver weg.
De zitpositie zelf was prettiger lager en meer achterover en een onverwacht voordeel bij het rijden over hobbels.
De hobbels worden nu voor als achter evenveel gedempt voor mijn gevoel.
Waar de WAW eerst zijn best deed mij uit het zadel te wippen liefst tegen het dakje als ik met mijn achterwiel ergens overheen reed volgde er nu een onschuldig bonkje....nou ja in ieder geval heel veel minder.
Dat is zeer fijn.

Op de terugweg dacht ik het nog rustig aan te doen maar kreeg ik last van mijn RIS (racefiets inhaal syndroom) ik haalde een bukker in welke mij na een stoplicht weer voorbij kwam toen ik even met mijn raam zat te prutsen..
Dat kan uiteraard niet en de achtervolging werd ingezet. De bukker haalde een beetje geholpen door de wind ook snelheden rond de 45 dus ik moest echt even mijn best doen.
Maar toen ik eenmaal op snelheid was en boven de 50 km/u ging hield hij het toch niet meer bij… pff..
Thuis gekomen gelijk de trapas maar iets terug gehaald.
Ondertussen fiets ik alweer een paar dagen heen en weer en moet zeggen het bevalt erg goed nu en de binnenzijde smoelt nu een stuk beter.

Verder nog wat te klagen ? nee gewoon lekker fietsen verder.
Gister kruiste een bootje mijn pad..
toch even op de foto gezet..
blijft lastig daar ik er wel voor moet zorgen dat ik op het fietspad blijf uiteraard..
handsfree...oeps..



Ik gaat het dakje maar eens monteren zodat ik over een uurtje weer droog aan de middagdienst kan beginnen.
tot ziens weer..



6 opmerkingen:

  1. Hoi Richard,

    Aardig idee om de binnenkant ook blauw te maken, bij de Strada is die standaard zwart, is ook wel handig.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Normaal is deze bij de Waw gewoon in kevlar/carbon.
    Later is deze grijs geverfd echter is de rede me nog onduidelijk.
    Nu is het wel mooi en past de buitenkant bij de binnenafwerking.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hey Rich, even een vraagje off-topic (ik heb je mail adres niet, anders moet je dat even doorsturen naar wim.vermeir@gmail.com):

    Ik was jaloers op jouw radio installatie in de WAW. Toen ik thuis gekomen ben, ben ik gauw ook zo'n bluetooth luidspreker gaan kopen maar ik krijg op geen enkele wijze het signaal van mijn FM-tuner (op GSM) doorgestuurd via bluetooth. Dat lukt enkel via de luidsprekers of via hoofdtelefoon.

    Wat wel lukt is muziek doorsturen die ik zelf op de gsm staan heb, maar ik ben nu net geïnteresseerd om de radio te horen.

    Ik ben dan op internet op zoek gegaan naar een andere radio-app maar blijkbaar is er geen enkele app die dat kan.

    Enkel de radio apps die muziek streamen over internet kunnen dat wel. Maar ik ga er van uit dat als je dat frequent doet dat je date verbruik snel de hoogte in schiet. Ik wil dus bij voorkeur gewoon de FM-tuner gebruiken.

    Hoe heb jij dat eigenlijk gedaan ?


    Wimwaw

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemiddag Wim,

      Ik had je berichtje geheel gemist.
      Vanaf het weekend dat je hier was heb ik het even erg druk gehad met mijn werk (12 uursdiensten overwerk)
      Maar ik ben er weer.
      Ik heb dus ook een koptelefoonsnoertje aangesloten op mijn telefoon welke door een gaatje voor mijn spiegel een lusje maakt voor de ontvangst.
      Bij mijn telefoon moet ik eerst het snoertje aansluiten van de koptelefoon en vervolgens het boxje aan zetten.
      Op dat moment schakelt deze over op de bluetooth box.
      Ik stuur wel een paar foto’s


      Groeten
      Richard van der Holst

      Verwijderen
  4. Mooie fietsroute heb je daar bij de overslag van Ford. Zalige, eindeloze velomobiel fietsomgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. klopt ja schitterende paden..helaas wel zo nu en dan een pukkeltje in het asfalt.
      Al rij ik een stukje verder als bij de Ford (ofwel Cobelfret) langs de kerncentrale een doodlopend gedeelte in.
      Rij je hier wel vaker Gert ?

      Verwijderen