zaterdag 22 februari 2014

Overbrenging vervolg.

Na een poosje testen kwam ik van de week tot een lumineus idee..
daar ik reed met een 62-42-30 bladen pakket voor was de stap van 42 naar 62 wel redelijk groot.
Met de werkzaamheden aan de M5 ligfiets van de week heb ik de ketting vervangen en tevens de bladen even schoongemaakt.
Met het demonteren van de twee grootste bladen welke met de zelfde boutjes vast zitten kreeg ik mijn idee...een helder moment :-)
Ik kon natuurlijk mijn oude 52 blad ook gebruiken als middelblad waardoor de stap naar 62 minder groot is.
Zo gezegd zo gedaan.. gister even gewisseld en voila klaar is Kees.  (sorry voor de gene die lezen via Google translate...Nederlandse spreekwoorden)
Vanmorgen heb ik dit uitgeprobeerd met een ritje naar Middelburg met de conclusie: ideaal...
Echter kan ik nog steeds niet het kleinste blad selecteren...grr..
Dit komt doordat de schakelslee (ik weet niet hoe je deze noemt) niet lang genoeg is om dit grote verschil te overbruggen van 62 naar 30.
Ik wil nog eens kijken of deze kleinste Tiagra bladen er ook in maatje 35 of iets zijn zodat deze het net wel red.
Voordeel is dan dat ik altijd nog iets heb als het echt steil word.

Iemand een idee ? alvast bedankt.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Richard,

    Of die bladen er zijn weet ik niet, het idee is goed, dat zou moeten kunnen. Hou wel je BCD ( boutcirkeldiameter) in de gaten, die is bij het kleinste tandwiel van een triple anders dan van de buitenste. Bij Shimano gebruiken ze de standaard 130 BCD voor de grote en de middelste, voor de kleinste kan dat 92 of 74 zijn. Bij mij is dat 74, maar ik gebruik geen Shimano crankstel.

    Succes en groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Richard,

    Nog even een aanvulling, dat heet een derailleurkooi, al moet ik toegeven dat met "schakelslee" de meesten ook wel snappen wat je wil zeggen........☺

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt Adri,
    weer wat wijzer in fietsland.. :-)
    ik zal het eerst eens opmeten..al heb ik wellicht nog en ander plan maar moet even kijken of dit gaat werken.
    (ik zou de 30 ook kunnen behouden als ik een loopwiel bevestig zodat de ketting hoger blijft lopen als ik naar het 30 blad schakel. bij gebruik van de grotere bladen komt de ketting los van dit loopwiel maar heb ik altijd een back-up als het echt steil wordt)
    Ik schuif het even in de koelkast voor later..

    BeantwoordenVerwijderen