dinsdag 1 april 2014

1 April zonder grappen.


1 April alweer... al even niets meer van me laten horen daar ik het druk gehad heb met andere zaken zoals auto verkopen en speuren naar een nieuwe wat uiteindelijk is gelukt.

De nieuwe Schwalbe Durano's bevallen prima en met een beetje windstil weer (weinig hier aan de kust) rij ik nu grofweg tussen de 38 en 42 kilometer per uur.
Met een klein zuchtje gaat het nu snel boven de 50 en dat schiet op.

Nu het de laatste dagen mooier weer wordt komen er ook meer fietsers uit hun winterslaap alleen verlichting wil nog wel eens een probleem zijn.
Vanmorgen ook een wielrenner gepasseerd met een inimini trutlampje aan de achterzijde. Ik zag pas dat er een lampje was toen ik er vlak achter zat...tja dan ben ik liever goed zichtbaar.
Ook vanmiddag op de terugweg kwam ik weer fietsers tegen en ik had iemand die het probeerde bij te poten... tja 53 km/u was toch een beetje te hard.
 
Ondertussen ook een keertje pech gehad met de fiets, mijn verlichting viel uit toen ik uit de nachtdienst naar huis fietste. Ik moet zeggen dat fietst verre van fijn. Daar ik dicht bij de brandweerkazerne was heb ik hem hier maar even binnengereden.
Zelf ben ik ook brandweerman en had de sleutel dan ook bij. De kazerne is een makkelijke plaats met voldoende verlichting om op onderzoek te gaan.
De oorzaak bleek snel gevonden...het klemmetje van de accu was los.
Na het vast zetten van het klemmetje kon ik snel weer verder op weg richting mijn bed.

Een aantal dagen later had ik weer wat... ik had last van een rare rammel en dacht eerst dat dit het snoer in de neus was van de richtingaanwijzers die wat anders lag echter bleek mijn voorwiel iets losgelopen te zijn.
Dat zou me niet nog eens gebeuren en heb een drupje Loctite toegepast.
Ik moet er niet aan denken dat deze losgelopen zou zijn bij 30 a 40 km/u... brrr...
Ook kwam ik er achter dat rechtsvoor een kogelkopje aan het verslijten is en speling vertoont.
Bij Fietser.be heb ik dan ook maar een nieuwe besteld en ook gelijk een paar nieuwe remkabels.
Op de doorgang naar de wielen is de buitenkabel doorgesleten waardoor de binnenkabel nat wordt en door roest minder gaat functioneren.
Ook zag ik dat met remmen een knik in de buitenkabel getrokken wordt.
Ik ben benieuwd wat het scheelt want de remwerking vind ik nog steeds niet top.

 Door het goede weer is het heerlijk fietsen echter is het wel te merken dat het flink opwarmt in de fiets.
Ik denk dat het tijd wordt om toch de kap maar eens thuis te gaan laten en cabrio te gaan rijden.
Iets wat ik tot nu toe slechts één maal gedaan heb.

1 opmerking:

  1. Hoi Richard,

    Ik had er vorige week ook eentje aan de staart hangen, dat was dan een stuk vals plat omhoog. Die had zich heel wat voorgesteld van mijn "zuiging" waarschijnlijk? Na 200 meter brak het elastiek al, terwijl ik niet sneller dan 20 km/u reed. Pas buiten met de fiets denk ik.
    Remmen houd je inderdaad het best in zo goed mogelijke staat van onderhoud, je hebt ze af en toe echt nodig!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen