vrijdag 11 april 2014

Overpeinzingen.

Van de vorige week heb ik eens kritisch gekeken naar mijn fietscollectie en zat te twijfelen om mijn racefiets te verkopen.
Wel jammer want het is een mooie fiets maar op een ligfiets is het toch wel een stuk comfortabeler fietsen ben ik ondertussen achter gekomen.
Het enige moment dat ik hem zou gebruiken zou op vakantie zijn.
Uiteindelijk toch maar besloten deze te verkopen. Nadat ik hem op internet geplaatst had ging het eigenlijk sneller als ik verwacht had en zat mijn mailbox snel vol met vragen en belachelijk lage biedingen.
Uiteindelijk was de fiets toch binnen een paar dagen al verkocht.
In plaats van de racefiets had ik verzonnen om een open ligfiets aan te schaffen van het merk M5.
Ook deels gemak daar de fabrikant 10 kilometer verderop zit anderzijds zijn het in mijn ogen goede fietsen en Sylvia is ook nog steeds blij met haar fiets.

Mijn oog viel een beetje op het snellere spul (het zal weer eens niet) en een niet al te volumineuze fiets.
Uiteindelijk zag ik op Marktplaats een M5 20/20 staan voor 300 euro inclusief tas, fietspompje, Abus slot, hooftsteun en wat klein spul.
Na het maken van een afspraak kon ik me uitleven op de auto.
Ik had een trekhaak gekocht voor onze auto en was nog doende deze te monteren...opschieten dus.
2 uurtjes voor vertrek was ik klaar en kon deze gebruikt worden en na het heen en weer rijden van de kinderen naar de Judo kon ik op pad.
Eenmaal in Middelharnis gekomen trof ik de eigenaar en konden we gaan kijken.
Het frame bleek 1,5 jaar geleden vervangen te zijn en zo op het zicht was er hierna niet of nauwelijks meer op gefietst.
De bandjes waren droog en stonden leeg maar alles zag er verder nog netjes uit.
In de tas zaten inderdaad allerlei bijbehorende spulletjes het fietspompje was nog zo nieuw dat het verkoop kartonnetje er nog aan vast zat.
Maar goed de fiets zelf.. Shimano 105 uitgevoerd en voorzien van Magura hydraulische remmen (die had ik niet gezien in de advertentie).
Na een proefritje waarbij de trapas nog een centimeter of 8 te ver stond was mijn keuze snel gemaakt.
Ik had er weer een fiets bij.

Eenmaal thuis kon ik aan de gang... na het afwassen van stof heb ik even een lijstje gemaakt en ben bij Bram Moens van M5 langs geweest voor bandjes en een nieuwe schakelkabel welke te kort was.
Deze bleek snel vervangen.. echter het geklier stond te beginnen...de banden.. ik heb een paar Primo Comet bandjes gekocht maar om deze over de velgen te krijgen bleek een hele uitdaging. Het velgbed van de velgen is niet zo diep dus je krijgt geen ruimte om de band wat naar binnen te leggen.
In de woonkamer rest nu nog even een witte vlek van de talkpoeder en een blaar op mijn duim maar uiteindelijk is het gelukt.
Ik moet wel toegeven het was één nul voor de voor velg want helaas ging er aan de voorzijde nog een binnenbandje lek.
Wat ik ook nog moet doen is het stuur. Nu kijk ik recht tegen het stuur aan als ik op de fiets zit en dat is niks natuurlijk.
Het is RVS dus inzagen, buigen en opnieuw lassen is te doen.
Ik wil eerst eens kijken of het stuur eventueel ook met een pijpenbuiger iets naar beneden te zetten is.
Met fietsen is het ook wel even wennen daar het een stuk nerveuzer is als de andere ligfietsen die we ondertussen hebben staan.

Wordt vervolgd.

2 opmerkingen:

  1. Leuke fiets. Ik heb net mijn M5 ShockProof 559 verkocht, maar dat was ook een heerlijke fiets om mee te fietsen. De SP is trouwens helemaal niet zenuwachtig.
    Ik heb in het verleden wel eens op een 20-20 gefietst. Een heerlijk gooi-en-smijt-fietsje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja vanmiddag uiteindelijk eens een rondje gefietst en goed op maat ging het stukken beter.
    Toch zal ik nog even moeten wennen aan de fiets.

    BeantwoordenVerwijderen