donderdag 27 februari 2014

Durano's gemonteerd ?

Het moest er toch maar eens van komen...
Winter wil het niet worden dus heb ik van de week de Durano's van zolder gehaald en gemonteerd.
Het verschil in breedte is wel duidelijk... ook mogen er wat hogere drukken in wat weer prettig is voor rijsnelheid.
Ook heb ik even getest of de 28 incher van mijn Bianchi er ook in zou passen en dat past.. alleen is er een verschil in naaf breedte de racefiets naaf is iets smaller als die van de Deore op de WAW. Opvallend want ik dacht dat de Shimano naven wel de zelfde breedtes zouden hebben.. niet dus.
Jammer want ik had het van de zomer wel eens willen proberen. Ik zou wel met een ringetje van een paar millimeter kunnen opvullen maar goed normaal past het net niet.

Gister was het testdag het mooie was dat het nu eens een keer minder wilde waaien en ik middagdienst had.
In de ochtenddienst is mijn snelheid niet altijd even hoog daar de benen om 5:45 gewoon nog geen zin hebben...de rest ook niet daar ik niet zo'n ochtendmens ben... de terugweg vanaf de nachtdienst is ook meestal een langzamere maar dat is meer vermoeidheid en het opletten in het donker.
Maar goed in de middag zit de snelheid er altijd wel in en trapte snel weer naar een 38 kilometer per uur. En met de wind weer in een gunstigere hoek zat ik weer op 42 kilometer per uur. Ze voelen inderdaad sneller aan als de Marathon Plus maar moet wel zeggen dat ik er een poosje mee moet rijden om echt te bepalen. De wind hier op de open vlaktes heeft  uiteraard veel effect en kan me niet herinneren dat ik al eens een keer met windstil van of naar huis ben gefietst.
Wat dat aangaat heb ik wel een aparte route.
Mijn route is letterlijk een groot vraagteken en heb hiermee op mijn route altijd wind mee en altijd wind tegen.
Vandaag was er op de heenweg een bui op komst en reed ik 30 tegen de wind in wat wel weer storm leek. Ook vanaf zij moest ik even opletten dat ik netjes op het asfalt bleef.
Kortom de eerste geluiden zijn goed.. al ben ik me ervan bewust dat het met Ultremo's waarschijnlijk nog wel harder zal moeten kunnen.

Wat ik nog steeds erg opvallend vind is de tweedeling van meningen over een velomobiel de ene soort komt naast je rijden met de auto om je snelheid te bepalen, een foto te maken, steken een duim op of wijzen je na.
De andere soort blijft zeuren over gevaarlijke dingen, niet zichtbaar, je wordt nog wel eens voor je sodemieter gereden en alle onzin die ze maar kunnen verzinnen, uiteraard niet onderbouwd... dit vind ik wel eens jammer maar goed dat zal wel zo blijven.
Sommige zaken staan loodrecht tegenover elkaar.
Er wordt gezegd dat ik vanaf de achterzijde niet zichtbaar ben en krijg van een collega de complimenten dat ik ook in het donker zo goed zichtbaar ben.
Wel grappig om te zien dat er weer racefietsers zij die platte spaken monteren voor de luchtweerstand maar zichzelf op de fiets...
Heel gek allemaal.... Dus mocht je dit lezen en nog van plan zijn een velomobiel aan te schaffen.. het is hartstikke fijn fietsen maar een ieder heeft er wel een uitgesproken mening over.

4 opmerkingen:

  1. Klopt inderdaad Richard, de inbouwbreedte van een racefietsnaaf is 130mm, de inbouwbreedte van een MTB-naaf is 135mm. Of het steken van een ringetje een oplossing is weer ik niet, je maakt daarmee de inbouwbreedte wel groter maar tegelijkertijd de overgebleven aslengte korter. Beter een dun ringetje aan beide kanten dan een dikkere ring aan een kant.
    Zelf heb ik voor mijn Quest een 26" en een 28" achterwiel. Beide hebben hun eigen karakteristiek. De 26" slof is breed en geeft veel grip, de 28" is echt een raceband. Messcherp en snaarstrak maar met minder grip. Ik ga er nog eens een 35-622 Kojak omheen leggen, eens kijken of dat "best-of-both-worlds" geeft.

    Sportieve groet!

    Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was voor mij als eerste om eens even te proberen of het kan.. Het kan dus wel een 28 inch..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook een tijdje in mn waw3 met racewiel gereden, en dat gaf een merkbaar verschil in snelheid! In het aantal lekken jammer genoeg ook, dus enkel voor races ;-)
    G roets, teun

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En die zijn aan de achterzijde vervelend....met de kap erom.

    BeantwoordenVerwijderen