zaterdag 8 februari 2014

overbrengingen en verzetten....

Even een vraag aan de mede velomobilisten...

Met wat voor verzet rijden jullie ?
Ik rij voor met een Tiagra groep met 52-42-30
Achter rij ik met een 26 inch wiel met een Deore cassette 12-13-14-15-17-19-21-23-26

Nu zou ik graag de overbrenging iets langer willen maken zodat ook hogere snelheden mogelijk zijn.
bij 56 stopt het wel een eind daar de pootjes niet sneller rond willen.

Met wat voor verhouding rijden jullie en hebben jullie een idee of en van Tiagra grotere bladen beschikbaar zijn zoals 56 of 58 of zo.

alvast bedankt.

12 opmerkingen:

  1. specs vooraan : 65T 1070 11-32 500TT
    achteraan klassieke sram cassette.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah zie je wel net wat ik al dacht...bedankt voor de info.
      Eens kijken waar ik grotere bladen kan aanschaffen.

      Verwijderen
  2. Met een 52-12 verhouding (marathon + 47 band) zou ik minimum 65 km/u halen.
    Ik zeg wel zou, want dat kan ik nooit halen.
    Maar met zou bedoel ik dat ik dan een cadans van 120 rpm zou draaien en dat is het uiterste minimum dat ik zou moeten draaien. Als ik naar de 30 km/u ga dan draai ik spontaan een cadans van 120 rpm, met een tragere cadans vertraag ik gewoon.
    Daar waar jij een groter mes (voorblad) wil steken zou ik eerder een kleiner mes steken, want die 52 vooraan heb ik behalve eens proberen nog nooit gebruikt. Maar om te klimmen is den 30 vooraan voor mij nog te groot.
    (mijn maximum cadans in een sprint was ooit 146 rpm, al dan je voeten niet vastgeklikt zitten heb je een probleem)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Poe zo hoog kom ik niet met mijn cardans tussen de 80 en 100 is voor mij het gebied.
      en kom dus boven de 50 een eind aan mijn eind.

      Verwijderen
    2. Richard, ik wil er wel bijzeggen dat grote personen (lange benen) gemakkelijker een hoge cadans gaan draaien dan iemand met kortere benen. En ik ben dan ook een 1,92m. Die hoge cadans dat gaat bij mij spontaan. Toen ik de eerste keer een cadans meter plaatste dacht ik dat die niet juist werkte omdat ik spontaan steeds over de 90 haalde.
      Anderzijds een oud wielrenner (semiprof) kijkt ook op van mijn cadans, zijn cadans is maximum 85 rpm, meer lukt gewoon niet. Wat ik dan weer niet heb is kracht. Echt kracht op de pedalen zetten (of stoempen) dat kan ik gewoonweg niet.
      Ik heb ooit eens een spreadsheet gemaakt en de vergelijking gemaakt tussen een cadans van 120 en 85, dit op een 26 inch wiel met de 52-11 combinatie er was een snelheidsverschil van ruim 20 km/u (70 versus 49 km/u). Dit is wel virtueel, want dat kan ik helemaal niet aan.

      Verwijderen
  3. Je zult veel adviezen krijgen om met een hoge cadans te blijven trappen. Veel pijn en leed in de knieën zou dat voorkomen. Er zal gesteld worden dat je gemakkelijk ver boven de 100 omwentelingen (trapas) kunt fietsen en dat het een kwestie van wennen is.
    Jaren geleden (1995 ?) heb ik voor mezelf besloten dat ik het simpelweg niet comfortabel vind en ben vanaf dat moment gewoon met 60 klappen gaan fietsen en heb het verzet daaraan aangepast. Op m'n Zephyr Lowracer betekende dat het grootste blad voor 61 tanden had en het kleinste achter maar 11 tandjes (ook met 26 inch achterwiel). Dat bleek voor de Quest iets te zwaar en daarom is in Quest 552 nu een grootste voorblad met 58 tanden en het kleinste achter van 11 tanden.
    Ik gebruik dit verzet op routes in Vlissingen-Oost voor 95% en alleen bij de afslagen, rotondes en ander ongemak schakel ik dan snel naar een lichter verzet.
    Tijdens langere ritten ( > 100 km) maak ik bewust mijn kruissnelheid wat lager en dus cadans wat hoger. (luisteren naar muziek met het goede ritme helpt daarbij, want anders zit je snel weer in het ritme van 60 klappen).
    Er is er maar één die het gevoel van jouw knieën kan voelen en de conditie daarvan kan inschatten. Aangezien je ook fanatiek motorcrosser bent (Ducatist) denk ik dat je al veel aan krachttraining hebt gedaan met je beenspieren. Anders zou je ook niet in staat zijn geweest om binnen een paar weken 56 km/h te kunnen fietsen in een velomobiel (zonder spierpijn).
    58 tanden is voor een triple cassette wel maximaal, De versnellingskooi kan niet meer aan. Op de Zephyr heb ik daarom ook lang met twee bladen vóór gefietst die ik met behulp van een kettingbuis "derailleerde".
    In de jaren dat ik de M5 2628 en de Zephyr Lowracer gebruikte kreeg ik van nagenoeg alle andere fietsers te horen dat ik met een te lage cadans fietste. Ik ben daardoor ook groepstochten een beetje gaan mijden om gewoon m'n eigen ding te doen. Vanaf het moment dat ik een velomobiel kocht was ik bevrijd van al die opmerkingen ;-) .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hah een super atleet ben ik niet hoor Wim maar ik zit met mijn cardans vaak tussen de 80 en 100 welke ook een beetje afhankelijk is van mijn tijd van fietsen.
    's morgens om 5:45 gaat het niet zo vlot evenals na de nachtdienst.
    's middags vliegt het daar in tegen vooral als de wind een beetje helpt alleen de pootjes willen op een gegeven moment niet sneller..
    toch maar eens kijken waar ik een groter blad kan kopen daar ik het op internet niet zo snel kon vinden.
    Zouden ze bij M5 niks hebben ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Richard,

    Ik denk dat de crux van een velomobiel ook is dat je gewoon veel langer blijft doorrollen, en daarom met lage cadans kan fietsen, met bijbehorende hartslag.
    Kennelijk voel je daar het meest voor.
    De setup zoals ik die momenteel heb is een 65 blad voor en op zijn kleinst 11 achter. En dat is middels een SRAM naaf derailleur versnelling gerealiseerd.
    Bij de fiets die ik heb besteld komt er een 54/34 voor op, en achter 11-36. Betekent voor mij een wat hogere cadans, we zullen zien of het bevalt, en anders zetten we er gewoon weer een ander blad op.
    Zo duur is dat niet. De reden waarom het er in die combinatie op komt is dat meer dan 54 geen meerdere bladen voor kent, en het fietsen in bergen zo lastiger wordt.
    Ik zou gewoon maar wat proberen.

    Groet
    Rudolf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop wel dat ik een blad vind welke ik op de Tiagra kan schroeven en dan gaan we inderdaad maar eens proberen.

      Verwijderen
  6. Hoi Richard,

    Mijn verzet is ook een triple voor, 53-42-30, en achter een 10 speed 12-36 cassette.
    Dit uiteraard in verband met de hellingen die ik heb. Ik fiets meer op cadans dan op snelheid, en lig meestal op een trapfrequentie tussen de 90 en 100. En dat is omdat ik me daar het lekkerst bij voel. Dus net als Ronny zich het lekkerst voelt boven de 100 en Wim bij 60, is dat heel persoonlijk. Als je het gevoel hebt zwaarder te willen trappen en/of bij lagere cadans, gewoon een 54 of 56 monteren en proberen, dat is de enige manier om voor jezelf het beste gevoel te vinden.
    Succes!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat is waar...inderdaad zal bij jou de behoefte iets anders liggen i.v.m. het terrein als waar ik rijd ik wil denk ik eens een 58 of 60 gaan proberen.

      Ik ben ondertussen in excel doende geweest met een tabelletje waarmee ik na invoering van cardans en tandwielmaat kan zien wat het me zou opleveren.
      Ik had op internet dit gevonden : http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm#bandenmatentabel
      echter kon ik hier mijn maat niet in kwijt.
      Dus nu heb ik er zelf één gemaakt.

      Verwijderen
  7. Hoi Richard, mijn reactie is een beetje laat, want ik zie je blog pas vandaag voor het eerst. Ik ben sinds oktober 2009 eigenaar van WAW068, en heb de eerste jaren met 2x10 versnellingen gereden. Schakelen op het voorblad gaat altijd langzamer dan op het achterblad, en na verloop van tijd ging de voorderailleur kuren vertonen (het pijpje vanaf de trapas buigt mee waardoor schakelen vóór niet meer mogelijk is); hierdoor en omdat ik niet in heuvelachtig gebied rij, heb ik besloten om over te gaan naar 1x10. Ik heb alles in Excel geanalyseerd. Ik heb nu vóór 52T origineel SRAM (Sram Red S1) en achter een superlichte originele SRAM 11-23 cassette (Sram XG 1090 X-Dome). Om toch origineel te blijven heb ik ook een SRAM ketting (Sram Red 1091R 10s). Nu kan ik lekker vanaf wegrijden doorschakelen op het achterblad en bij wind mee kan ik nog naar het zwaarste verzet gaan en kom ik boven de 50 km/u uit. Voorheen had ik voor een 50T en die was dan net te licht qua verzet (te hoge trapfrequentie). Nu is alles ideaal en lekker licht door het ene voorblad.
    Mocht je nog interesse hebben in TA Specialité Zephyr kettingbladen van 61T en 46T, laat het me dan weten, die heb ik nog (weinig gebruikt). Groeten, Peter

    BeantwoordenVerwijderen