zaterdag 1 februari 2014

Scheve broodtrommel

Ondertussen ben ik druk doende geweest met mijn kettingscherm.
En dit is gelukt.. d.m.v. de buigbank op mijn werk heb ik 1 mm Lexan verbogen tot ik een soort scheve broodtrommel overhield.
Eenmaal thuis werd het passen en meten...het blijft lastig omdat er maar weinig ruimte overblijft voor een paar handen of een lamp.
Uiteindelijk kreeg ik het voor elkaar met een gedemonteerd achterwiel toch de normale ketting loop te simuleren waardoor het een stuk gemakkelijker werd. Al met al ben ik er toch lang mee doende geweest en langer als mijn vrouw lief was..ahum..."zit je nu nog steeds aan dat ding te prutsen".. sorry maar het moet uiteraard goed zitten om een vrije loop van de ketting en achterwiel te garanderen....goed werk kost tijd.
Uiteindelijk het kastje afgekit en nog een afdekplaatje geplaatst zodat er ook geen spatwater de ketting tunnel in kan spatten waar de ketting de kettingkast verlaat.
Snapt u hem nog ?  Onderop vind je nog een foto maar echt zichtbaar wordt het niet.
Op de bodem heb ik vervolgens ook nog een plaat geplaatst om het wielgat nog wat te verkleinen en te versmallen, dit omdat er aan de voorzijde van het achterwiel meer ruimte was als dan ik nodig achtte. Beter voor de aerodynamica :)
Toen ik eenmaal klaar was werd het tijd om snel op te ruimen.
Waarom ?
Ik was in mijn speurtocht op het wereld wijde web mij gaan verdiepen in ligfietsen waar ook kinderen op zouden passen.
Mijn zoon van 10 was geïnteresseerd geraakt en over anderhalf jaar moet hij naar het voortgezet onderwijs 12 kilometer verderop.
Ja ja dat is nog een lange tijd weg maar toch. Tevens wilde mijn vrouw het ook wel eens proberen om te kijken of het wat voor haar was.
Pas geleden heeft ze ondanks haar longproblemen toch weer eens geprobeerd om vanaf thuis naar Goes te fietsen.  Ik was thuis en kon haar altijd weer terug ophalen als het teveel zou zijn....warempel ze kwam weer thuis ook met 26 kilometer extra op de teller.
Ik ben er trots op dat haar conditie langzaam weer een beetje terug komt na de slechte zwangerschap 5 jaar geleden.
Maar goed ik had op internet een tweetal fietsen zien staan voor een aardige prijs waar ze beide op zouden passen.
De eerste was een  Kleine Alligt en een Sinner Demon 18-18.
Deze laatste was in onderdelen en niet voorzien van een foto op internet wat altijd weer een gok is.
Het voordeel van deze was dat het stoeltje te verplaatsen was i.p.v. de trapas hetgeen het mogelijk maakt de fiets voor beide in te zetten zonder gepruts met de ketting.
Afgelopen Woensdag in de auto gestapt en koers gezet naar Utrecht om de Sinner als eerste te gaan bekijken.
Jawel hij lag in onderdelen, jawel hij had lang in een schuurtje gelegen getuige de vast geroeste remmen en schakelwerk.
Veel geleden qua kilometers had deze echter niet en kon me gezien de staat van de tandwielen niet voorstellen dat deze fiets de 1000 kilometer gepasseerd was.... En dan de prijs 150 euro... daar kon ik wel wat van maken.
Eenmaal thuis moest deze uiteraard snel worden opgeknapt en behalve een bel, een ketting was er alleen wat vet en WD40 nodig om alles weer in beweging te krijgen...en dat met een beetje zweet maar zonder bloedende ledematen.
Donderdagavond kon ik zelf het eerste proefritje maken om vervolgens mijn vrouw een ritje te laten maken door onze straat.
Veel verder ging niet want de verlichting deed het nog niet.
Hierna heb ik eens naar de verstelling gekeken van het stoeltje.
Het onderstuur welke middels een verstelbaar stangetje vast zit aan het balhoofd bleek naast vast te zitten ook te lang te zijn.
Deze kon ik dusdanig inkorten zodat mijn zoon van 1,40 als ikzelf met 1,77 m er nog op zou passen. Uiteraard pas mijn vrouw met haar 1,65 er dan ook op...niet vergeten uiteraard.
Ondertussen een achterlicht welke in een reflector verwerkt is gemonteerd (weet niet hoe of je dit beter noemt).
Het koplampje werkt (niet) middels een (kapotte)dynamo. (doorstrepen wanneer niet van toepassing)
We hebben besloten deze maar te laten zitten daar de fiets waarschijnlijk weinig in het donker zal fietsen en je zodoende altijd nog een beroep op de dynamo kan doen.
Vrijdagavond heeft ook mijn zoon zijn eerste meters kunnen rijden op een ligfiets en had het duidelijk naar zijn zin.
Nu wordt het zaak de fiets een beetje los te fietsen. Verder is het ondanks de kleine wieltjes verrassend comfortabel door zijn vering maar een echt snelheidsmonster zal het hierdoor ook wel niet worden ook merk je de weerstand van de kettingbuis.
Hieronder vind je nog een foto.
Het ging hier toch over een WAW ? jawel... werkt het kettingscherm ? geen idee ik heb er geen last van dus dat klinkt goed.
Waar ik wel last van had was een meeuw welke besloten had door het gaaswerk van ons fietsenhok op mijn werk te schijten..grrr.. de WAW zat alsnog van voor tot achter onder
Vanmorgen op weg naar mijn werk was ik weer een gelukkig man.. ik kwam in de regen met windkracht 7 een eenzame wielrenner tegen...
Hij liever als ik...ik zat weer lekker droog...... hondenweer.....

7 opmerkingen:

  1. Een Sinner Demon.......leuk......dat is één van de eerste ligfietsen waar ik op gereden heb een jaar of 15 geleden. Ik blijf dat toch een mooi concept vinden.

    Als je vrouw dit stuur niet fijn vindt, dan kun je er ook een ossenkopstuur op zetten.

    Ik bedoel zo'n stuur:
    http://4.bp.blogspot.com/-lF5GptHHSPQ/TckuzY1oAzI/AAAAAAAAAkQ/E6tb-A-fxlc/s1600/IMG_2780.JPG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die foto was ik ook al tegen gekomen inderdaad..
      Het is inderdaad een leuk concept en voor Sylvia en Kevin inderdaad ook de eerste ligfiets.
      Ach laat ze eerst maar eens lekker fietsen voordat ik iets gaat aanpassen.
      Al lijkt het me wel beter sturen.
      Er is vandaag al redelijk wat gefietst door mijn zoon.
      En later moeders ook nog een stukje.

      Verwijderen
  2. Toen ik je tekst las dacht ik dat je een verroeste zo goed als ongebruikte ligfiets had gekocht. Blijkt dat behoorlijk tegen te vallen, blijkt de verf roestkleurig te zijn. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha... voor mijn gevoel heb ik een mooie aankoop gedaan voor 150 euro.
      Er zijn wel een paar plekken waar de verf los laat door oxidatie onder de lak maar op zich ziet deze er nog keurig uit.
      De roest zat er wel... in de trappers, remmen en derailleur.. zelfs de kleine tandwieltjes zaten vast... echter demonteren schuren en invetten bracht alles weer in beweging.

      Verwijderen
  3. de fiets is bordeaux rood.
    heb vandaag weer gefietst, het wegrijden gaat niet altijd soepel ( bij onze zoon is dit geen probleem) dus nog maar even wat oefenen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sylvia,

      Bij het wegfietsen kun je het beste met je 'voorkeursvoet' wegfietsen. Zet de trapper zo hoog mogelijk, kijk ver voor je uit en trap direct en stevig een eerste rondje met de trappers. Op dat moment rolt de fiets al meteen met een flink vaartje en kun jij de andere voet ondertussen rustig op de trapper zetten en echt verder fietsen. Heel belangrijk: kijk NIET naar de trappers of naar je stuur, maar naar het einde van de straat.

      Verwijderen
  4. Leuk fietsje, die Demon. Als je zin hebt in knutselen: bouw een naafdynamo in. Werkt altijd, gegarandeerd. Dan kun je helemaal zonder batterijen voor de verlichting.

    BeantwoordenVerwijderen