zaterdag 20 september 2014

Milan testen in Siedenburg.

Met de nachtdienst heb ik weer wat nieuws ervaren...
Ik reed naar mijn werk en had er lekker de gang in op een gegeven moment rijd ik met 48 een flauwe bocht door en moet een konijn ontwijken...en toen paf...flop flop flop een klapband... daar sta je dan...die buitenband ging het niet meer doen.
Uiteindelijk mijn collega's maar gebeld welke me wel even wilde komen halen met de pick-up, toch handig zo'n ding.
Uiteindelijk met het thuisfront even een bandje geregeld zodat ik 's morgens weer naar huis kon.

Woensdag na mijn laatste nachtdienst hadden we een afspraak staan in het centrum van Siedenburg..
Tja het is nog kleiner als ons dorp.
Maar thuis gekomen zijn we gelijk in de auto gestapt en lag ik in ontspannen sfeer met mijn hooft tegen de zijruit aan rammelend te slapen. Tja dwars door Nederland met spits mis je niet zoveel nietwaar ?
Eenmaal aangekomen daar is het toch even kijken zit ik hier goed ?
gelukkig stond er een Milan voor de deur van het huis waarmee het duidelijk was dat we goed zaten.

Eenmaal uit de auto gelijk even staan kijken en voelen uiteraard dat de Milan lichter was dat wist ik en dat was goed te voelen.
Dat deze dicht bij de grond ligt wist ik ook en te zien is dat de fiets niet van drempels houd.
Na een kennismakingspraatje met Jens Buckbesch werd het tijd om mijn Look pedaaltjes er in te schroeven.
Door de grote klep dacht ik dat je er zo bij zou kunnen komen maar dat bleek net even anders maar met de klep open kom je er uiteraard wel bij.
Eenmaal alles op maat en omgekleed in mijn fietskleding kon het feest beginnen.
Jens moest nog een nieuwe Milan voor een klant proefrijden en reed nog een stukje mee.
Als eerst reden we een stuk zonder de kap waarna ik zou terugkeren om met kap een stuk te fietsen.
Het voelt vanaf de eerste meter wel een stukje anders als de WAW en moet zeggen het viel me niet tegen.
Bij het oprijden van de straat raken de bescherm strips onder de neus de straat wel vlotjes maar zolang het die stripjes zijn zie ik er geen probleem in. echter zullen drempels wel wat minder zijn.
Eenmaal op pad valt het op dat de Milan wat gemakkelijker rijd als de WAW en op het moment dat het iets naar beneden gaat gaat het erg snel. Zonder de kap kom ik al snel op 62 km/u wat ook het record met mijn gesloten WAW is.
Als ik even later moet draaien kom ik een tweede nadeel tegen en dat is de draaicirkel.... als een mamoettanker.
Tja de WAW draait nu eenmaal kort in de rondte.
Eenmaal gedraaid fiets ik met lekker tempo van boven de 50 terug naar Jens.
Op de geteste fiets staan de wielen iets verder onderuit als normaal (camber) waardoor de draaicirkel nog iets groter valt als normaal.

weg met die vinger.

de ruimte bij het achterwiel en leunplaat van de stoel.

kettingafscherming.

De voorzijde (let op het grote loopwiel).


je kan de bodemspeling goed zien.

de onderzijde.

hmm ander stuur...dat is wennen.

Zit prima.

Mijn dochter vind hem goed.. net voor de proefrit met Jens.


Eenmaal terug gaat de kap erop en valt er één ding gelijk op....het is een heel stuk kleiner als de WAW en je kunt je voeten niet echt meer zien ten opzichte van de WAW.
Met de kap erop gaat het echter nog een stukje sneller en niet veel later zie ik 75 km/uur op mijn tellertje staan..pff hard..of dit ook thuis in eigen landschap te rijden is valt te bezien.
maar los van snelheid door het licht heuvelende landschap zit ik lekkerder... tja ieder zijn ding :-)

voor mezelf heb ik de conclusie reeds getrokken.. ondanks wat nadelen gaat dit toch de volgende velomobiel worden. Echter nu ik wat ervaring heb opgedaan weet ik wat ik wil en kan ik gaan kijken voor een nieuwe.
Eerst maar eens even sparen.
Ons reste weer een ritje van 500 kilometer terug en 's avonds moe maar voldaan het bedje in, al werd het voor het mooie wel ietsie pietsie te laat voor de kinderen.

Gaat de WAW022 de verkoop in ? jazeker maar nu nog even niet eerst de winter maar eens door en dan zien we wel verder.
Edit: toch reeds te koop gezet.
Dus mocht je iemand weten voor een blauwe WAW..

22 opmerkingen:

  1. Hoi Richard,

    Mooi verslag van je proefrit! Enorm snelle fiets dus? De afwerking aan de binnenkant ziet er ook prima uit, ketting netjes weggewerkt! Dat stuur hoeft geen probleem te zijn, een Milan kan je ook bestellen met een "Panzerlenkung", tankbesturing net als in de WAW.
    Als je er eentje aanschaft ga je daar zeker geen spijt van krijgen........Mooie fiets!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Snelle fiets... al heb ik in ander landschap gereden wat uiteraard wel wat misleidend kan zijn.. (De Zeeuwse lucht lijkt vaak wat dikker de zijn om door te rijden (?))
      Ketting binnen zoals ik op mijn verlanglijstje heb staan.
      Op zich werkte dit stuur ook prima na even wennen en is gemakkelijk weg te zetten met uitstappen. Je houd wel meer ruimte naast je zonder bewegende delen welke meer bergruimte betekend.
      Ofwel daar denken we nog over na.

      Verwijderen
  2. De Milan gaat het dus worden. Ach ja, vind ik ook wel een mooi vervolg op een WAW.

    Ik vind de Milan echt een beest van een fiets. Ziet er echt ongelooflijk snel uit en extreem. Ik vond de nadelen groter dan de voordelen, daarom ben ik uiteindelijk op de XS uitgekomen. Vooral het service-gemak vanuit Dronten vond ik een belangrijk aspect.

    Van Richard S. heb ik gehoord dat de kap niet altijd even waterdicht is, dat is misschien nog een puntje van aandacht. Het zou natuurlijk ook kunnen dat dit ondertussen al is aangepakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welke heb je eigenlijk getest de MK1 of de SL? Scheelt toch al gauw een kilo of 7 :-)

      Verwijderen
    2. Inderdaad Wim je moet het voor en tegen afwegen.
      In de omgeving waar ik 90 % rijd is het geen probleem.
      Inderdaad is Dronten een stuk dichterbij (al is het voor mij ook nog een aardig stuk) dat vond ik destijds ook het voordeel aan Fietser.be echter valt het volgens mij wel mee.. in de meeste gevallen werkt de post ook.

      Als ik er een aanschaf krijg ik gelijk versie 3 van de SL waarbij het water probleem is opgelost en er wat extra verstevigingen gemaakt zijn om de fiets wat stijver te maken.
      Ik heb in een SL gereden welke van Jens zelf was begreep ik.

      Verwijderen
  3. Hoi Richard,

    Leuk om te lezen dat je ook Milan gaat rijden. Uit ervaring kan ik vertellen dat de slijtstrips prima werken en drempels geen probleem zijn. Je kunt de Sl ook iet hoger laten zetten. De afdichting van de deksel is in de nieuwe versie aangepakt en zou daarmee lekvrij zijn. Is een goede stap voorwaarts. De fiets op de foto is de SL van Jens, ik neem daarom aan dat je een SL besteld hebt? Ik ben wel benieuwd hoe het rijden zonder achtervering je bevalt (WAW heeft toch ook geen achtervering, toch?)

    Groet, Richard Milan GT055

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedenavond naamgenoot,
      Leuk om iemand te treffen die er ook één heeft.
      De slijtstrips lijken me een paar kunststof stripjes (teflon) maar ik geloof wel dat ze hun werk doen maar geloof niet dat de Milan omhoog moet.
      Wat ik niet meer red is de oprit afrijden.
      Met de WAW kan ik haaks om om dan schuin de stoep af te rijden.
      Dat gaat niet meer lukken i.v.m. de draaicircel en moet dus op de stoep in en uitstappen. verder denk ik niet dat ik in de problemen raak zonder ophogen.
      Drempels kom ik niet tegen.
      De kap wordt bij versie 3 van de SL zijn aangepast en men heeft me de veranderingen laten zien. de grote opening is wel prettig lijkt me als je geheel zonder kap rijd.
      Ik kwam trouwens op internet ook al eens een foto van een schuimplaat tegen i.p.v. de rode kap ik weet niet of dit een originele is ?

      Inderdaad gaat ik voor de SL maar heb hem nog niet besteld eerst even sparen.
      Het rijden zonder achtervering ben ik deels gewend. De WAW veert in de carrosserie alleen heb ik geen idee hoeveel deze veert me mijn gewicht.
      Met de testrun bij Siedenburg kwam ik ook niet veel grote hobbels tegen dus dat wordt afwachten.
      Ik hou je op de hoogte :-)

      Verwijderen
    2. Hoi Richard,
      Grappig, naamgenoten en straks beide Milanrijders!
      Die slijtstrips doen hun werk uitstekend en gaan zo'n 30.000km mee. Je hebt geluk met zo'n drempelloze omgeving, dat is hier in Leusden wel anders. Kost wat snelheid, maar verder geen probleem voor de fiets.
      De schuimplaat waar je over schrijft is een eigen maaksel en Raederwerk levert de Milan of met racekap of zonder. Aha de WAW veert in de carrosserie, volgens mij doet de SL dat ook. Zal dan dus wel werken.
      Ik denk trouwens wel dat een SL veel sneller is dan een WAW, afgaande op de berichten hierover op het Duitse forum.
      Ik ga je blog volgen en ben benieuwd wanneer de SL ten tonele verschijnt.

      Groet, Richard Serpenti

      Verwijderen
    3. Yep 2 maal zelfde fiets en naam...kleur ook geel ?
      Nee het gaat nog even duren hoor ik gaat mijn WAW te koop zetten en is deze weg dan plaats ik de bestelling. en dan wordt het even afwachten.
      Die schuimplaat heb ik ook slechts één maal gezien.
      Heb jij een deelbare kap die in de fiets mee kan trouwens ? ik heb geen idee hoe ze deze deelbaar hebben gemaakt. (ik bedoel het gedeelte waar de ruitjes in zitten en niet de klep)
      Is het anders mogelijk jou eens even te bellen om eens even ervaring uit te wisselen ?
      Zou je je telefoonnummer even willen mailen eventueel deze mag naar:
      rich7
      (apestaartje)
      zeelandnet
      punt
      nl

      Verwijderen
    4. De mijne is wit en ik heb geen racekap.
      Ik mail je dadelijk even!
      groet, Richard S.

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. proberen kan nooit kwaad...tenminste...kan schadelijk zijn voor je bankrekening...

      Verwijderen
  5. hmmm. Wat het uiterlijk betreft vind ik dat niets boven de WAW gaat. Maar ik ben wel verrast van de snelheden. Rijdt die milan echt zoveel sneller ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind de WAW uiteraard ook erg mooi maar de Milan heeft ook zo zijn voordelen.. of deze zoveel sneller is is uiteraard het best te beoordelen in eigen omgeving. maar hij fietste wel erg gemakkelijk.

      Verwijderen
  6. Ziet er heel mooi uit. Maar hier in Vlaanderen zijn de verkeersheuvels rare dingen. Met de Quest en Mango gaat het wel. Maar als mijn maatje Louis achter mij rijdt,hoor ik zelfs de WAW al regelmatig met de neus schuren. P.s. heb je geen reserve buitenbandje mee in de WAW? Da's toch een van de voordelen van een velomobiel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja ik ben ze in Gent ook tegen gekomen...nare dingen.. ook in Gent ging ik op een gegeven moment met de neus over de grond.
      Ik rij echter hoofdzakelijk polderwegen en breed geasfalteerde fietspaden en heb meer te vrezen van een overstekend konijn :-) en een hoop paardenstront :-(

      ehh nee schaam schaam ik heb geen buitenbandje mee in de fiets alleen binnenbanden, plakset, regenjasje, zaklamp en uiteraard de fietspomp.

      Verwijderen
  7. Hoi Richard,

    Met een bodemspeling van 11 cm raak je bijna niets kan ik uit eigen ervaring zeggen. Jouw WAW staat 2 cm lager, en die twee cm maakt veel uit. De Milan kan op 11 cm worden gezet. Problem solved. Hoewel ik zelf Panzerlenkung gebruik, en daar zeer tevreden over ben, weet ik niet of ik dit weer zou doen . Bij erg hoge snelheden is een stuur met een helmstok toch wat rustiger. (een kuil in de weg kan je armen doen bewegen, met als gevolg sturen, en dat wil je niet met 80km/u)
    Hoewel smaken verschillen, vind ik de Milan een erg mooie, en praktische, fiets.
    Het lage gewicht doet heel veel, en ja hij is zeer veel sneller dan een WAW.
    Veel plezier.
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. P.S. Een klein nadeeltje nog is dat je door de dichte wielkasten niet met de handen aan de wielen achteruitkan. Hiervoor moet je dan gaten in de bodem accepteren, om te kunnen flintstonen. Of met je armen op de grond als dat kan? Overigens blijf ik het vervelend vinden van velomobielen dat er geen achteruit opzit. Dit zou best opgelost kunnen worden.

      Verwijderen
    2. Ah nog meer ervaringen met de Milan leuk.

      Oké ik denk dat de fiets van Jens ook een stukje lager stond als standaard...
      zie ook de foto boven.
      dat is duidelijk geen 11 centimeter. er werd wel gezegd dat de wieltjes wat verder onderuit stonden.
      Als de WAW al lager staat als de standaard Milan.... ik kom hier nooit aan de grond.
      Heb jij toevallig een foto van hoe men de panzerlenkung toepast ?
      mag ook gestuurd worden naar: rich7(apedingetje)zeelandnet(puntje)nl
      ik heb deze nu ook in mijn WAW maar zit er aan te denken om over te stappen op het kleine stuurtje.
      Ook ik vind het net als de WAW trouwens een mooie fiets..
      Wat ik ook erg praktisch vind zijn de begagevakken en een net weggewerkt oogje aan de achterzijde.
      Het achteruit rijden heb ik met de handen op de weg gedaan.
      Gaten in de bodem wil ik dan ook niet (heeft de WAW ook niet trouwens.

      Hoe is de verlichting trouwens in de praktijk ?

      Verwijderen
    3. Hoi Richard,
      Een klein misverstandje vrees ik, ik rij een Evo-K, eveneens laag, en eveneens verkrijgbaar met "panzerlenkung" of "tillerlenker". De ervaringen zijn hier hetzelfde. Ik denk dat de Milan een tikje stabieler is op snelheid. Welke fiets sneller is, zou ik niet kunnen beoordelen, aangezien ik momenteel 54 voor heb, en 13 achter. Daarmee haal ik 64, maar dan moet ik sneller trappen dan ik comfortabel vind, met die grote zware benen. Het voorblad ga ik nog eens wisselen voor 65 of hoger.

      Destijds vond ik de vormgeving van de Milan wat extreem, maar ik ben er aan beginnen te wennen, en zelfs mooi gaan vinden. De grote klep is zeer practisch, en het is handig, met in en uitstappen, dat de "kopfhaube" op de klep bevestigd is .

      Maar ik ben er tevens van overtuigd dat de Ideale VM nog niet is ontworpen.

      Groetjes
      Rudolf.

      Verwijderen
    4. Ah duidelijk :-)
      Een 13 achter als kleinste ? opvallend groot. daarmee houd je je kettingsnelheid hoog.
      Ik vind de vormgeving net als de WAW wel mooi en hoop dat de Milan beter bij mij past.

      Verwijderen