woensdag 11 december 2013

WAW en borsten.

Van Maandag op Dinsdag voor het eerst met de nachtdienst gefietst. Dit had ik nog nooit gedaan met de racefiets maar voor alles moet een eerste keer zijn en we hebben de WAW niet voor niets uiteraard.
Naar huis rijden in de ochtend was dus iets nieuws en zeker in de WAW is dit zo bijzonder ?
Jawel op andere tijden van de ploegendienst kom je niet zo veel mensen tegen als nu en is het opletten geblazen.
Mijn vizier probeer ik op een klein kiertje te houden zodat ik er onderdoor kan kijken en de buiten houd het is goed te merken dat het wat kouder geworden is namelijk. Gelukkig is het in de fiets lekker van temperatuur en uiteraard scheelt het veel dat ik geen voetengat heb.
Uiteraard klappert mijn vizier een aantal maal dicht...grr...
Het is goed te merken dat je in de WAW laag bij de grond zit daar de auto's en scootertjes al dan niet met verkeerd afgestelde verlichting een poging doen mij te verblinden. Als je vervolgens nog iemand tegenkomt die zonder verlichting fietst is het feest compleet. Uiteraard is het nog wennen maar het blijft wel opletten geblazen. Ik ben blij als ik na mijn ronde rond Vlissingen-Oost de polder in duik waar een haas het enigste is wat ik tegen kan komen.
Onderweg remt de linkerzijde een beetje vreemd met een wisselend aangrijppunt en de remverstelling blijkt te ver uitgedraaid te staan en met het verleggen van de kabel eruit geplopt te zijn.
Eenmaal thuis gekomen bemerk ik dat ik al gespot ben door mijn zoon die de deur al opent.
Snel de WAW de schuur in en slapen.

's Middags toen ik eenmaal wakker was...nou ja.. ik was weer geactiveerd. Eerst nog even met mijn vrouw de nodige boodschappen doen om vervolgens weer wat aan de fiets te prutsen. Na het eten de fiets maar weer in onze sociale werkplaats gereden om eens even naar de rem te kijken.. dat was snel duidelijk.
De wartel weer in de remhendel geschroefd en het kabeltje wat ingekort achter het voorwiel... klaar.. gelijk de andere zijde ook even gecontroleerd maar die stond goed.
Volgende project betrof het vizier in mijn activeringsfase had ik dit reeds een beetje uitgedacht en moest op soortgelijke wijze als de modernere WAW's mogelijk zijn.
Ik heb van Lexan twee stripjes geknipt en deze aan mijn vizier verbonden met een boutje.
Aan de onderzijde heb ik één van de bevestigingsboutjes eruit gehaald en iets opgeboord zodat een M6 bout erdoor paste.
Deze bout met een moer aan de binnenzijde vastgezet waarna er nog een stukje schroefdraad overbleef hierover kon dan het Lexan stripje worden vastgezet.
Vervolgens was het uiteraard wel belangrijk dat ik gaatjes in het stripje op de juiste plaatsen erin zou boren.. totdat mijn vrouw opmerkt dat ik beter een sleufje erin kan maken zodat ik hem traploos kan verstellen... goed idee.. alleen had ik hier geen tijd meer voor daar ik gelijk kon gaan omkleden om weer naar mijn werk te fietsen. Maar het werkt wel en kan mijn vizier nu op een kiertje open houden zonder dat deze dicht kleppert... ideaal ! Op deze manier kijk ik net onder het vizier door met helder zicht en hou de kou lekker buiten.  Later nog maar eens nieuwe stripjes knippen en een sleufgat maken.
Mijn vrouw laat ik traditiegetrouw achter met een tafel vol Lexan boorsel en hier en daar wat gereedschap... sorry schat..

Eenmaal fietsend de donkere wereld in werkt het zoals voorspeld en kijk ik laag over de neus heen.
Daar de neus van de WAW in het midden een verdieping kent is het net alsof je tussen twee vrouwen borsten door kijkt. Tja nachtdienst doet rare dingen met de mens.. :)
In vlot tempo kom ik op mijn werk aan zonder geklier met het vizier meer.
Ook de terugweg gaat lekker en kan me volledig concentreren op de weg.
Eenmaal thuis weer snel slapen.
Nadat de post geweest is ligt er een enveloppe met led stripjes in de bus dus heb weer huiswerk.
Bedankt Erwin!
Een mooi punt om het verslag maar weer te eindigen.

4 opmerkingen:

  1. het valt me op dat je geen "windstrips" op je fiets hebt die er voor zorgen dat je ook boven windkracht 7 (dwars op de fiets) nog fatsoenlijk kan doorfietsen. Ik heb eerst een jaar of 2 zonder die strip gefietst en ben toen regelmatig op 2 wielen gegaan (vooral bij wind uit het zuiden tussen de kerncentrale en Thermphos) Na het aanbrengen van zo'n strip werd dat een stuk beter; in ieder geval tot windkracht 8. Op de site van Wim Schermer staat alles uitgelegd; http://wimschermer.blogspot.nl/search/label/Stormstrip
    Succes en veel plezier !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die stormstrips kun je op een WAW toch niet gebruiken? De sleuf in de neus heeft zo al hetzelfde effect.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt inderdaad... op de quest werkt het blijkbaar wel goed met een ronde neus.

      Verwijderen